середа, 4 грудня 2019 р.

Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії 2019-2020 навчальний рік


­Управління освіти і науки Чернігівської обласної державної адміністрації
Чернігівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
імені К. Д. Ушинського

Завдання
 ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії
2019-2020 навчальний рік
8 клас
1.              Колонії європейських держав, які були створені в ХVІ ст. за океаном, відрізнялися від колоній, які були засновані греками на узбережжі Середземного та Чорного морів у ІV–ІІІ ст. до н.е. У чому різниця між ними? Як змінився зміст поняття „колонія” за цей період?  Кількістьбалів – 15.
2.              Прочитайте історичнеджерело і запишітьвичерпнівідповіді на поставленізапитання. «…Коли Ярослав ОсмомислпокохавкрасунюНастасюізбоярського роду Чагровичів, то бояризмусилийогоповернутися до законноїдружини Ольги Довгорукої. Вони прилюдно спалили Настасю на вогнищі, а боярськийрідЧагровичівзнищили. На пам’ять про Настасюзалишиласяназва села Насташине (Галицький район), яке за легендою князь їйподарував, а про … рідЧагровичів – село Чагрів (Рогатинськийрайон)…»
1. Визначтехронологічнімежі (роки) періоду, котрийописується в уривку. Пояснітьсвоїміркування. 2. Опираючись на знанняісторіїУкраїни, опишіть причини могутностігалицького боярства. 3. Які події у це десятиліття відбувались на Чернігівщині? Чи могло подібне відбутися на Чернігівських землях? Чому ви так вважаєте?Кількість балів – 20.
3.              Чому один із періодів розвитку людства отримав назву «Новий час»? Поміркуйте, які риси відрізняли його від доби Середньовіччя.Кількість балів – 10
Кількість балів – 15.
4.              На власний розсуд назвіть 10 найбільш визначних подій світової історії та їх дати (від давнини до 5 ст.). Поясніть свій вибір і вкажіть (за необхідності), які події відбувалися на території України водночас із цими подіями  у світі. Кількість балів – 20.
5.              Уявіть, що редактор енциклопедичного словника „Козацькадоба” запропонував Вам написатистаттю „Петро Конашевич-Сагайдачний”до цього словника. Складітьрозширений план цієїстатті. Зазначте, якимиджерелами Ви могли бискористатися. Кількістьбалів – 10.
6.              Запишітьпоняття і терміни у відповідний сектор таблиці і дайте їмвизначення:
Політичнаісторія
Економічнаісторія
Військоваісторія
Історіярелігій
Історіякультури





1)Гість; 2) Гугеноти; 3) Дуумвірат; 4) Засіка; 5) Саги; 6) Скит; 7) Дим; 8) Забрало;
9) Ізборник; 10) Едикт.  Кількістьбалів – 20.



Управління освіти і науки Чернігівської обласної державної адміністрації
Чернігівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
імені К.Д. Ушинського

Завдання
етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії
2019–2020 навчальний рік
9       клас

1. Англійський історик Норман Дейвіс у своїй великій роботі «Європа: Історія» (Київ, 2000) відводить особливе місце епосі Відродження в історії людства. На його думку, «Ренесанс – це духовна сила, що розбила шкарлупу середньовічної цивілізації». Чи поділяєте Ви думку британського вченого? Відповідь обґрунтуйте.
Кількість балів – 18.

2. До різниці дат утворення Запорізької Січі на о. Хортиця та початком Реформації в Європі додати рік Хотинської битви та відрахувати століттялітопису, в якому вперше зазначено назву «Україна». Дата, яку ви одержали маєвеликезначення в історіїУкраїни. Розкажіть про знаковуподію, яка відбулася в цейрік (подія, їїзміст та історичнезначення).Кількість балів – 12.

3. Поясніть походження і сучасне тлумачення крилатих історичних висловлювань: «Сподівайтеся на Бога, але порох тримайте сухим!»;  «Світ ловив мене та не спіймав»; «Народ завжди має право протестувати проти гніту»; «Іду на Ви»; «Прийшов, побачив, переміг». Кількість балів – 15.

4. Дайте поширенівідповіді(2-3 речення) на кожне запитання.
1. Кому поклонялисядавніскіфи? 2. Який римський імператор був актором? 3. Хто був головним редактором першої в Європі енциклопедії? 4. Яка давня назва річки Дніпро? 5. Як називали лицарів в Іспанії? 6. Справжнє ім’я Роксолани? 7. Який ювілей відзначала «Повість врем’яних літ» у 2013 р.? 8. В якому році вперше був виданий «Кобзар» Т. Шевченка? 9. Яка назва першого українського підручника з історії? 10. Хто засновники Києво-Печерської лаври?  Кількість балів – 20.

5. Про кого йдеться в документі?  Які причини появи даного документа, уривок з якого наведений? Як життя і діяльність цієї людини пов’язана з Чернігівщиною? Вказати 5 найважливіших фактів із біографії цієї історичної постаті.
«Хоча і не належить до вказаного товариства але знаходився в дружніх зв’язках з багатьма його учасниками..Вміщені їм твори… мали поширювати в малоросійському народу думки про його відділення від імперії. – Помістити в Олексіївський равелін на чотири місяці, а потім відправити на службу в Вологду.»
Кількість балів – 20.

7.     У 2019 році виповнюється 250 років з дня народження І.П.Котляревського. В 2019 році також виконується  200 років події пов’язаною з його творчістю. Назвітьцюподію і охарактеризуйте творчістьІ.П.Котляревського в історичному контексті. Яку роль в історії України відіграла ця особистість? Кількість балів – 1


Управління освіти і науки Чернігівської обласної державної адміністрації
Чернігівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
імені К. Д. Ушинського

Завдання
 ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії
2019-2020 навчальний рік
10 клас
1. Напишіть есе на тему «Велика війна» 1914–1918 років: збіг обставин чи вияв кризи європейської цивілізації?». 15 балів.
2. Складіть тези доповіді «Державне будівництво Української Центральної Ради: здобутки і прорахунки». 20 балів.
3. Розгляньте і заповніть таблицю. Із поданого нижче переліку доберіть до кожного поняття одне близьке або тотожне за значенням та одне із протилежним. Поясніть принцип компонування кожної трійки.
Заданепоняття
Поняття, якеблизькеабототожне за значенням
Поняття
ізпротилежнимзначенням
абсолютизм
абат
інвазія
возз’єднання
Архімандрит, демократія, індивідуалізм, комуна, конкістадор, прочанин, самодержавство, туземець, інтеграція, канон, окупація, полеміка, резервація, реконкіста, сепаратизм, слобода.
Правильне заповнення кожного рядка таблиці – 2 бали. Пояснення принципу компонування кожної трійки – до 2 балів. РАЗОМ – 16 балів.
4. В 2019 році виповнюється 360 років з часу Конотопської битви, в якій українське військо здобуло перемогу над російським. Яке значення ця битва мала для історії 17 століття? 15 балів.
5. Розв’яжіть історичне рівняння за схемою (1 – 2) + 3 +4 = ? 
Початок  Великої французької революції (1) - початок революції в Англії (2) + рік, коли І.Мазепу було обрано гетьманом України (3) та століття коли побачив світ літопис «Повість временних літ» (4). Дата, яку ви одержали, має велике значення в європейській та українській історії. Розкажіть про знакову подію, яка відбулася в цей рік (подія, її зміст та історичне значення). 16 балів.
6. Порівняйте розвиток України у складі Російської імперії та України у складі Австро-Угорської імперії у другій половині 19 століття лише за трьома критеріями, обраними Вами самостійно. 18 балів.

Соціально-економічний розвиток
Політичний розвиток
Культурний розвиток
Україна у складі Російської імперії та Австро-Угорської імперії
1
2
3
1
2
3
1
2
3

Управління освіти і науки Чернігівської обласної державної адміністрації
Чернігівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
імені К. Д. Ушинського

Завдання
 ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії
2019-2020 навчальний рік
11 клас

1. Поясніть, чому впродовж ХІХ ст. відбулася еволюція європейського соціалістичного руху від радикальних до поміркованих форм і легальної парламентської діяльності. 15 балів.

2. В Україні продовжують відзначати століття від початку бурхливих подій 1917–1921 рр. Цей період історики означають поняттями «національна революція», «українські національно-визвольні змагання», «українська національно-демократична революція», «Українська революція». Поясніть коректність уживання кожного поняття. Як Ви вважаєте, яке із них є найбільш прийнятним? 20 балів.

3. Установіть відповідності між поняттями та країнами, де ті поняття виникли чи стосовно яких вживаються в контексті історичних подій. Заповнітьтаблицю. Пояснітьзначення кожного поняття, щостосуєтьсярелігійногожиття.
Країна
Поняття
Німеччина

СРСР

Індія

1. Атеїзм. 2. Гутаб. 3. Сятьяграха. 4. Коренізація. 5. Раджа. 6. Мінезингер. 7. Буддизм. 8. Магдебурзьке право. 9. Культуркампф. 10. «Червонийтерор». 11. Вермахт. 12. Варна.17балів.

4. Написати есе на тему «Зумовлені Першою світовою війною наукові та технічні винаходи, які змінили життя людства». 15 балів.

5. Відомо, що навіть найзагальніші події світової історії здатні впливати на повсякдення «маленької» людини у вузькому просторі її проживання. Опишіть причинно-наслідкові зв’язки і взаємозалежності між моральними наслідками Другої світової війни, формуванням біполярного світу, розгортанням «холодної війни» та соціально-економічним становищем українців у період повоєнної відбудови. 20 балів.

6. Напишіть план в тезах для виступу на учнівській конференції: «Відлига: зміни в суспільно-політичних настроях населенняУкраїни». 13 балів.







Немає коментарів:

Дописати коментар