вівторок, 15 грудня 2015 р.

Технологія опорних схем і знакових моделей

Закон технології: цікаво – результативно.

Що таке справжній урок – це урок на якому на все і на всіх вистачає часу і уваги. Це урок з використанням опорних схем і знакових моделей.

Цільові орієнтири технології:
ü формування знань,  умінь і навичок з предмета;
ü навчання всіх учнів, з будь – якими індивідуальними даними;
ü  прискорене навчання.

Принципи технолоогії:
·        провідна роль теоретичних знань, усвідомлення процесу учіння, багаторазове повторення, застосування знаків і сигналів, орієнтованої основи дій;
·        особистісно - зорієнтований підхід;
·        гуманізм навчання без примушування;
·        безконфліктність навчальної ситуації;
·     гласність успіхів кожного, розкриття перспективи для виправлення, зростання, успіх;
·         об’єднання навчання і виховання.
         Оновлення усіх сторін життя суспільства, необхідність виходу передові рубежі науково-технічного процесу, забезпечення високої ефективності виробництва, найповнішого розвитком творчої потенціалу суспільства – усе це ставить перед загальноосвітньою школою цілком нові навчальні та виховні завдання. Необхідно, щоб навчання формувало новим типом мислення, новий стиль діяльності, орієнтований ефективніше рішення виробничих, соціальних, культурних і багатьох інші проблеми.
  
   На сьогодні не повною мірою розв'язано проблему шкільного перевантаження. Тому, слід шукати такі способи навчання, які б допомогли  засвоювати зростаючий обсяг знань і умінь.
    
 Серед відомих технологій, створених у руслі інтенсифікації навчання, центральне місце займає система знакових моделей. У основу даної технології покладено ідея моделювання сукупності інформації у вигляді відображення їх у знаках, символах, малюнках,геометричних фігурах.

Принципи технології опорних схем і знакових моделей спрямований на розумовий розвиток учнів, що забезпечує формуванню їх творчих здібностей, здатність і уміння знаходити  нові шляхи  для розв’язання практичних завдань, творчого застосування набутих знань у майбутньому.
         Оформлення навчального ма­теріалу у вигляді опорних схем-знаків; опор­ний конспект є наочною схемою, у якій подано інформацію, що потрібно засвоїти. Він є своєрідною конструкцією системи взаємопов'язаних знаків як замінників системи фактів, подій, термінів, ідей, наді­лених певним смисловим значенням.
    
     Для технології  опорних схем і знакових моделей  велике значення має підвищення важливості мети навчання, що потребує від учнів активної роботи, творчого мислення, сили волі, терпіння, уваги та інших здібностей і можливостей особистості.
  
     Вихідним положенням у технології є те, що всі діти талановиті і всі без винятку  здатні оволодіти шкільною програмою. Позиція вчителя спрямована на пошук шляху до кожної дитини, на створення умов для розвитку здібностей, закладених у кожному, на допомогу учневі усвідомити себе особистістю. Суть технології полягає у вивченні навчального матеріалу з використанням опорних схем і знакових моделей по етапах:


*    перший етап - схеми складає вчитель і розробляє знаки-позначки ;
*    другий етап - стислий виклад навчального матеріалу за опорною схемою;
*    третій етап - вивчення опорних знаків;
*     четвертий етап - спільна робота вчителя і учнів по складанню схеми;
*     п’ятий етап  - робота за опорною схемою у домашніх умовах;
*    шостий етап - письмове відтворення опорних схем на наступному уроці;
*     сьомий етап - відповіді за опорними схемами;
*     восьмий етап - повторення й узагальнення  раніше вивченого за допомогою опорних схем;
*    дев’ятий етап - контролюючи, підсумковий.
        
         Схеми, знаки — це опора, завдяки яким можна відтворити прочитане. За опорними схемами можна запам'ятати якийсь фактичний матеріал швидше, міцніше. Розшифровуючи схеми, ми наповнюємо тему змістом. Зі словесної форми викидається все зайве, залишаються найсуттєвіші слова або малюнки. Чим складніший матеріал, тим більшу кількість часу треба виділити на озвучення опорного конспекту.
Типи опорних схем:
v Схема малюнок
v Схема креслення
v Епізодичні схеми
v Тематичні схеми
v Схема конспект
v Схема складна
v Схема проста
v Схема впізнайка
v Схема допрацюй
v Схема загадка 
та інші.
         Опорні схеми і знакові моделі за зображенням є як кольорові, так і чорно-білів залежності від змісту навчального матеріалу і віку учнів. Позитивне завжди зображується в світлих тонах; всі негативні події, явища, процеси – чорні.
         В процесі конструювання опорних схем підключаються учні до активної та самостійної діяльності, учень суб’єкт цієї діяльності, який несе за неї відповідальність. Практична самостійна діяльність - це найважливіша умова формування відповідальності, важливий фактор взаємодії учителя і учня на уроці. Зацікавленість викликана на уроці, як тимчасовий психічний стан, за певних умов може переростив стійкий інтерес до знань, предмета.
         Опорні схеми і знакові моделі використовуються при вивченні навчального матеріалу, діти «конструюють» самі, це тоді коли навчальний матеріал не досить складний. На екрані зображується «хребет» опорної схеми, а завдання учнів заповнити його  сигналами знаками…Опорні схеми застосовують і при закріпленні навчального матеріалу, коли учні по пам’яті повинні зобразити епізод чи опорну схему в цілому.
         Задаючи домашні завдання учні отримують роботу « сконструювати історичний будинок» при цьому використати документ чи додаткову літературу, від цього буде залежати оцінка творчої діяльності учня.
         Уроки з використанням опорних схем і знакових моделей характеризуються високим ступенем активності учнів. У «конструювання» включаються навіть несміливі, сором’язливі та менш здібні учні, а це сприяє їхньому самоствердженню в класі. При цьому використовуються такі якості дітей як свідома дисципліна, працьовитість, взаємодопомога, самостійність ініціатива, творчість.

Пам’ятка вчителю:
§  З першого уроку познайомити учнів з особливостями цієї технології, призначенням опорних схем і знакових моделей.
§  Розробити систему умовних знаків,  сигналів, шифрів, кодів.
§  Вчити учнів бачити основний матеріал і конструювати його в схему.
§  Виробляти в учнів уміння самостійно проектувати схеми від епізодичних, поурочних ,тематичних …
§  Новий навчальний матеріал пояснювати чітко, зрозуміло, емоційно, доступно.
§  Виховувати в учнів охойність, естетичні смаки, як важливі елементи в проектування опорних схем.
§  Створити в класах   команду асистентів-проектувальників,конструкторів завдання яких:

o   допомагати учням яким важче вдається створення опорних схем;
o   допомагати вчителю оформляти опорні схеми.

Пам'ятка учневі:
·        згадай пояснення вчителя, використовуючи опорну схему;
·        прочитай матеріал у підручнику;
·        зістав прочитане з схемою;
·        розкажи матеріал підручника з допомогою  опорної схеми, згадай напам'ять схему як опору тексту;
·        відтвори письмово схему і порівняй зі зразком.
Перше повторення - фронтальний контроль,всі учні відтворюють схему з пам'яті, вчитель перевіряє роботи.
Друге повторення - узагальнення і систематизація: уроки взаємоконтролю; використання всіх видів контролю (біля дошки, комп’ютера), письмового ...); взаємоопитування і взаємодопомога; ігрові елементи (робота в парах, групах  тощо); ігри ( «Конструктор», «Хто швидше?»,»Оратор» тощо).
Контроль і оцінка. Застосовуються поєднання постійного зовнішнього контролю з самоконтролем і самооцінкою, поетапний контроль кожного, збільшення вимог, відкриті перспективи для виправлення, гласність результатів, відсутність двійки, зняття страху перед низькою оцінкою.
Форми контролю:
§  письмові роботи по опорним схемах;
§  самостійні роботи;
§  усне опитування;
§  комп’ютерне тестування;
§  складання схем;
§   парний взаємоконтроль;
§   домашній контроль;
§   самооцінка.

Очікувані результати:

Ø формування си­стеми знань, умінь і навичок;
Ø навчання всіх дітей незалежно від індивідуальних даних;
Ø прискорене навчання;
Ø кожен прилучається до щоденної трудової діяльності, виховується працьовитість, воля;
Ø виникає пізнавальна самостійність, упевненість у своїх силах, здібностях;
Ø формуються відповідальність, чесність, товариство;
Ø учні звільняються від механічного зазубрювання навчального матеріалу;
Ø забезпечується  вища  працездатність, а також енергійний темп уроку;
Ø створюється в класі  спокійна обстановка, панує доброзичливість і взаємодопомога;
Ø діти розкуті, вільні, ніякого страху, працюють активно із задоволенням.

         Саме такий урок, на якому в усіх все виходить, і народжується почуття успіху у навчанні, бажання й готовність створювати ще складніші схеми, йти вперед дорогою пізнання

Немає коментарів:

Дописати коментар