неділя, 28 листопада 2021 р.

Портфоліо вчителя

 



Портфоліо вчителя

 

Узагальнення і систематизація педагогічних досягнень

«Портфоліо» в перекладі з французької означає «викладати», «формулювати, «нести» і «лист», «сторінка або «досьє», «збірник досягнень»; у перекладі з італійської - «папка з документами», «папка спеціаліста». (Словник іноземних слів). Кожним педагогом в рамках спільної методичної теми ведеться власне дослідження за індивідуальною темою. Результати цієї робот узагальнюються на засіданнях шкільних і міських методичних об’єднань, публікуються статті в збірках і педагогічних виданнях. У кожного вчителя є науково-методична тека (портфоліо), в якій зібрана по розділах вся інформація про діяльність педагога, його досягнення, хід роботи над дослідницькою темою. Згідно сучасних словників, портфоліо - це повна збірка власних досягнень, своєрідне досьє. портфоліо дозволяє враховувати результати, досягнуті вчителем у всіляких видах діяльності: навчальній, виховній, творчій, методичній, дослідницькій.

Вимоги до оформлення портфоліо і принцип роботи

1.   Системність і регулятивність самомоніторингу

2.   Достовірність

3.   Об’єктивність

4.   Націленість автора на самовдосконалення

5.   Структуризація матеріалів, логічність і лаконічність усіх письмових пояснень

6.   Акуратність і естетичність оформлення

7.   Цілісність, тематична завершеність представлених матеріалів

8.   Наочність результатів роботи

9.   Технологічність

Основна мета портфоліо - оцінювання роботи вчителя за темою самоосвіти, характеру його діяльності, відстежування творчого і професійного зростання вчителя, сприяння формуванню навичок рефлексії (самооцінки). Структура портфоліо може бути різною.

Пропонуємо можливі розділи портфоліо

РОЗДІЛ 1. Даний розділ включає матеріали, що відображають досягнення вчителя в різних областях:

·         прізвище, ім'я, по батькові, рік народження;

·         освіта (що і коли закінчив, отримана спеціальність і кваліфікація за дипломом);

·         трудовий і педагогічний стаж роботи в даному навчальному закладі;

·         підвищення кваліфікації (назва структури, де прослухані курси, рік, місяць; проблематика курсів);

·         копії документів, що підтверджують наявність вчених і почесних звань і ступенів;

·         найбільш значимі урядові нагороди, грамоти, листи подяки;

·         дипломи різних конкурсів;

·         інші документи на розсуд того, хто атестується.

Цей розділ дозволяє судити про процес індивідуального професійного розвитку педагога.

РОЗДІЛ 2. Результати педагогічної діяльності. У цей розділ поміщаються:

·         матеріали про результати освоєння учнями навчальних програм і сформованості знань, умінь і навичок;

·         порівняльний аналіз діяльності педагогічного працівника за 3 роки на підставі контрольних зрізів знань, участі вихованців у шкільних та інших олімпіадіх, конкурсах;

·         результати поміжної і підсумкової атестації учнів;

·         інформація про наявність медалістів;

·         відомості про вступ до вузів і т.п.

Матеріали даного розділу повинні давати уявлення про динаміку результатів педагогічної діяльності вчителя, що атестується, за певний період.

РОЗДІЛ 3. Науково-методична діяльність. Цей розділ містить методичні матеріали, що свідчать про професіоналізм педагога:

·         обґрунтування вибору того, хто атестується, навчальної програми і комплекту навчально-методичної літератури;

·         обґрунтування вибору освітніх технологій;

·         обґрунтування вживання в своїй практиці тих або інших засобів педагогічної діагностики для оцінки освітніх результатів;

·         використання інформаційно-комунікативних технологій в навчальному процесі, технологій навчання дітей з проблемами розвитку;

·         робота в методичному об’єднанні, співпраця з районним методичним кабінетом, вузами та іншими установами;

·         участь у професійних і творчих педагогічних конкурсах;

·         участь у методичних і предметних тижнях;

·         організація і проведення семінарів, «круглих столів», «майстер-класів» тощо;

·         розробка авторських програм;

·         проведення наукових досліджень;

·         підготовка творчого звіту, реферату, доповіді, статті;

·         інші документи

РОЗДІЛ 4. Позаурочна діяльність. Розділ містить документи:

·         список творчих робіт, рефератів навчально-дослідницьких робіт, проектів, виконаних учнями по предметах;

·         список переможців олімпіад, конкурсів, змагань, інтелектуальних марафонів та інше;

·         сценарії позакласних заходів, фотографії і електронні носії із записом проведених заходів (виставки, екскурсії, брейн-ринги, усні журнали, КВК тощо);

·         програми роботи гуртків і факультативів;

·         інші документи, що стосуються позаурочної діяльності вчителя

РОЗДІЛ 5. Навчально-матеріальна база. У цьому розділі поміщається виписка з паспорту навчального кабінету (при його наявності):

·         список словників та іншої довідкової літератури по предметах;

·         список наочних посібників (макети, таблиці, схеми, ілюстрації, портрети тощо);

·         наявність технічних засобів навчання (телевізор, музичний центр, DVD тощо);

·         наявність комп’ютера та комп’ютерних засобів навчання (програми віртуального експерименту, контролю знань, мультимедійні підручники і т.п.);

·         аудіо- і відео посібники;

·         наявність дидактичного матеріалу, збірок завдань, вправ, приклади рефератів і творів;

·         показники якості навченості учнів; інші документи за бажанням вчителя.

Коментар до портфоліо мати бути вдумливим, таким, що відображає власні думки вчителя відносно його діяльності, дає повну картину творчого зростання педагога. Він може бути представлений у вигляді окремого листа читачеві, виступу, пояснювальної записки тощо. Підходи до побудови портфоліо можуть бути різноманітними залежно від індивідуальних особливостей учителя. Важливо, щоб вчитель проаналізував свою роботу, власні успіхи, узагальнив і систематизував педагогічні досягнення, об’єктивно оцінив свої можливості і побачив способи подолання труднощів і досягнення вищих результатів.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар